فناوری اطلاعات و ارتباطات

Information and communication technology (ict10)

فناوری اطلاعات و ارتباطات

Information and communication technology (ict10)

فناوری اطلاعات و ارتباطات
فناوری اطلاعات و ارتباطات به تمامی فناوری‌هایی اشاره می‌کند که در شش حوزه جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، پردازش، حفاظت، انتقال و نمایش اطلاعات کاربرد داشته و اثرگذار هستند. امید است بتوانیم قدم کوچکی در این شش حوزه برای آموزش شما عزیزان برداریم. تمامی مطالب حاصل تجربیات شخصی می باشد. در صورت مشکل در مطالب لطفا ما را با نظرات خود راهنمایی کنید.
نویسندگان
يكشنبه, ۲ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۰۰ ق.ظ

راهنمای ثبت نام کارت سوخت

کارت سوخت
سهمیه‌بندی بنزین جدی به نظر می‌رسد و استفاده از کارت سوخت، به‌زودی اجباری می‌شود. در این مطلب به راهنمای گام به گام استفاده از سایت خدمات دولت و ثبت‌نام کارت سوخت بانکی پرداختیم.

بر اساس اخبار دریافتی از نهادهای رسمی و مسئولان دولتی، استفاده از کارت سوخت برای خرید بنزین و گازوئیل، در آینده‌ی نزدیک، اجباری خواهد شد. این موضوع، دغدغه‌ی جدیدی برای مالکان خودروهای سواری است و آن‌ها را مجاب به دریافت کارت سوخت می‌کند. از سویی دیگر، بنا به اظهارات محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امکان استفاده از کارت عابر بانک به‌عنوان جایگزین کارت سوخت فراهم شده است. در ادامه‌ی مطلب، به چگونگی کار با سایت خدمات دولت و استفاده از امکانات آن می‌پردازیم.
راهنمای دریافت کارت سوخت جدید یا المثنی

سایت خدمات دولت الکترنیک با نام کامل درگاه ملی خدمات دولت همراه به آدرس https://mob.gov.ir فعالیت می‌کند. خدمات مختلفی از طریق این سایت ارائه می‌شود که البته یکی از آن‌ها مربوط به کارت سوخت است.

در صفحه‌ی اول، کاربر به‌آسانی می‌تواند با توجه به نوع سیستم عامل گوشی هوشمند (اندروید یا iOS)، اپلیکشین دولت همراه را دریافت کند. طریق لینک موجود در همین صفحه و متصل شدن به کافه‌بازار، موفق شدیم نسخه‌ی اندروید از اپلیکیشن دولت همراه را در زمانی نسبتا کوتاه نصب کنیم. البته، برای درخواست کارت سوخت جدید یا تبدیل کارت بانکی به آن، می‌توان بی‌نیاز از نصب اپلیکیشن و با تکیه بر امکانات داخل سایت دولت همراه، اقدام کرد.

کارت سوخت
طبق تصویر بالا، کافی است بعد از ورود به سایت، روی ثبت‌نام کارت سوخت کلیک کنید. در صفحه‌ی دوم، برای شما توضیح داده می‌شود که اعداد مربوط به کد VIN و شماره سریال را که روی کارت مالکیت خودرو (کارت ماشین) وجود دارد، مد نظر داشته باشید. افرادی که مالک بیش از یک خودرو هستند، با یک شماره همراه می‌توانند برای تمامی خودروها یا موتورسیکلت‌های خود، درخواست کارت سوخت یا اتصال به کارت بانکی دهند.

کارت سوخت

در مرحله‌ی دوم، کافی است روی عبارت «قوانین و مقررات را خوانده و تایید می کنم» در پاین صفحه کلیک کنید تا تیک (✔) مربوط به آن، زده شود. سپس روی تایید کلیک کنید تا وارد صفحه‌ی بعد شوید.


حالا، چنانچه شماره همراه شما با زمان‌بندی مربوطه هماهنگی دارد؛ می‌توانید اقدام به ثبت شماره و کد امنیتی داخل تصویر کنید. در محله‌ی بعد، کد فعال‌سازی برای شما پیامک خواهد شد که طبیعتا، باید در قسمت مربوطه وارد شود.


در مرحله‌ی پنجم، کد ملی و تاریخ تولد وارد می‌شود که حتما باید مربوط به مالک قانونی سیم‌کارت باشد. در غیر این‌صورت، به صفحه‌ی بعدی دسترسی نخواهید داشت. در مرحله‌ی ششم، نوع وسیله‌ی نقلیه (خودرو یا موتورسیکلت) باید انتخاب شود؛ سپس شماره سریال و کدشناسایی (VIN) مطابق اطلاعات موجود در کارت ماشین، لازم خواهد بود.

مرحله‌ی هفتم و پایانی، کنترل ظاهری و ثبت نهایی اطلاعات موجود در سایت است. بعد از این مرحله، نیاز به اقدام دیگری از سوی کاربر نیست و صرفا می‌توان با مراجعه به قسمت پیگیری دریافت کارت سوخت در صفحه‌ی اصلی سایت، متوجه پاسخ مثبت یا منفی سامانه به درخواست شد. این مرحله، معمولا بیش از ۲۴ ساعت، طول می‌کشد.
استفاده از کارت عابر بانک به جای کارت سوخت


روند فعال‌سازی کارت بانکی به‌عنوان جایگزین کارت سوخت هم، مشابه عملیاتی است که در بالا توضیح داده شد. در این حالت، کاربر باید از طریق صفحه‌ی اصلی سایت، به قسمت ثبت‌نام کارت سوخت بانکی مراجعه و از مرحله‌ی اول تا ششم، مطابق آنچه پیش‌تر گفته شد؛ اقدام کند.


پس از اتمام مرحله‌ی ششم، کارت‌های بانکی متعلق به مالک شماره‌ تلفن همراه، در دسترس کاربر خواهد بود و لازم است یکی از آن‌ها انتخاب شود. در این مرحله، با توجه به اهمیت کارت بانکی مذکور برای استفاده در پمپ بنزین یا دیگر جایگاه‌های سوخت‌گیری، توصیه می‌شود از حساب بانکی فعال و کارتی که در دسترس شما قرار دارد، برای ثبت در سایت استفاده کنید.


تمام مراحلی که در این مطلب توضیح داده شد، به‌راحتی از طریق اپلیکیشن نصب‌شده روی گوشی هوشمند، قابل انجام هستند؛ البته به‌نظر می‌رسد که استفاده از اپلیکیشن در مقایسه با سایت، راحت‌تر است؛ خصوصا در مرحله‌ی پیگیری کارت سوخت، بی‌نیاز از ثبت مجدد شماره تلفن همراه و کد امنیتی، می‌توان از اپلیکیشن مربوطه استفاده کرد.
تماس با شماره‌ #۴*
  روش جدیدتر، استفاده از کد دستوری #۴* (ستاره ۴ مربع) است که امکان ثبت درخواست از طریق تمامی گوشی‌های تلفن همراه اعم از هوشمند و معمولی را از ۷ آذر ماه ایجاد می‌کند. مالکان خودرو و موتور سیکلت با شماره گیری این کد دستوری می توانند برای ثبت درخواست کارت سوخت المثنی اقدام نمایند. صاحبان بیش از یک دستگاه خودرو یا موتورسیکلت فاقد کارت سوخت برای ثبت نام باید به ازای هر دستگاه، با یک کارت بانکی عملیات ثبت نام را انجام دهند. مشترکین برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند.

نظرات (۲)

آفرین بر مهندس جوان
پاسخ:
سپاس گذارم مهندس دهقان
۰۲ دی ۹۷ ، ۰۱:۱۷ علی زیرایی
احسنت ممنون
پاسخ:
سپاس فراوان برادر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">