فناوری اطلاعات و ارتباطات

Information and communication technology (ict10)

فناوری اطلاعات و ارتباطات

Information and communication technology (ict10)

فناوری اطلاعات و ارتباطات
فناوری اطلاعات و ارتباطات به تمامی فناوری‌هایی اشاره می‌کند که در شش حوزه جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، پردازش، حفاظت، انتقال و نمایش اطلاعات کاربرد داشته و اثرگذار هستند. امید است بتوانیم قدم کوچکی در این شش حوزه برای آموزش شما عزیزان برداریم. تمامی مطالب حاصل تجربیات شخصی می باشد. در صورت مشکل در مطالب لطفا ما را با نظرات خود راهنمایی کنید.
نویسندگان
جمعه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۷، ۰۵:۰۹ ب.ظ

آشنایی با دستورات پینگ ping

cmd ping
دستور پینگ در واقع یه روش برای صحت اتصال شبکه و کیفیت اتصال شبکه های tcp/ip هستش. (در مطالب آینده در مورد tcp/ip توضیح میدیم.) که در cmd قابل اجرا و آزمایشه.

برای دسترسی به محیط cmd تو ویندوز های xp و seven به ترتیب ابتدا از منوی (start) قسمت (accessories) گزینه (command prompt) انتخاب میکنیم.
البته تو ویندوز های 7، 8، 8.1 و 10 کافیه تو قسمت search کلمه cmd رو تایپ کنید تا به این محیط دسترسی پیدا کنید.
کاربرد این دستور هم ساده هستش فقط باید computer name یا ip یا آدرس سایت مورد نظرمون رو بعد از کلمه ping تایپ کنیم و بعد inter، همین :)
مثلا:
ping 192.168.1.1
ping a-ramineh
ping google.com

به طور پیشفرض در هنگام Ping کردن چهار Packet از نوع ICMP که حجم هر کدام 32 بایت است به مقصد فرستاده می شود.

اگر به مقدار time توجه کنید ، میبینید عبارت time درحال تغییر هست و هر بار یه مقداری رو نشون میده که این یعنی مدت زمانیه که طول می کشه یک پژواک صورت بگیره (رفت و برگشت) یعنی مدت زمانی که طول می کشه یک پاکت Packet به سرور سایت برسه و یا برعکس و کم و زیاد شدن مقدار اون هم میتونه بدلیل ترافیک شبکه و یا ضعف تو اینترنت و ISP (ارائه دهنده سرویس اینترنت مثل مخابرات و شاتل و...) و یا حتی فاصله و تعداد گذرگاه ها باشه. حالا هر چقدر زمان time بیشتر باشه یعنی مدت زمان بیشتری طول میکشه تا اطلاعات از سرور سایت بدست ما برسه.

گاهی اوقات با نتیجه timed out مواجه میشیم که این نشون میده که سروری که مورد پینگ قرار گرفته فعال نیست و یا ارسال پاکت و دسترسی بهش امکان پذیر نیست و یا زمانش اونقدر طولانیه که منقضی میشه و از تعداد HOB بیشتر از حد مجاز عبور کرده و ناکام برمیگرده و اتصال برقرار نمیشه.

و اگه مقدار عدد time کمتراز ۱۰۰ باشه یعنی اینترنت شما سرعتش خوبه.

بعد از این دستورات میشه دستورات اضافه ای هم وارد کرد که هرکدوم کاربرد خاص خودشون رو دارن، پایین چند نمونه پرکاربرد رو براتون میارم که واقعا عالی هستن. (کافیه به جای X یکی از دستورات زیر رو استفاده کنید.)
(دستور ?/ ping یه راهنما برای دستور پینگ بالا میاره.)

ping 192.168.1.1 X
بهتره این دستورات رو به شکل زیر استفاده کنید البته دستور بالا عمومیت بیشتری داره.
ping X 192.168.1.1

?/ ping
این دستور یه راهنما برای دستور پینگ بالا میاره

t-
پشت سر هم و هر یک سانیه به طور مداوم ping آدرس مورد نظر رو میگیره. (با گرفتن کلید های  ctrl+c متوقف میشه.)

a-
اگه بخوایم computer name یه سیستم توی شبکه خودمون رو با استفاده از ip به دست بیاریم از این دستور استفاده میکنیم.

# n-
این دستورر به تعداد دلخواه دستور ping رو اجرا میکنه. فقط کافیه به جای # اون تعداد مورد نظرتون رو وارد کنید.

# l-
پیش تر گفتیم که حجم هر بسته ای که برای Ping ارسال میشه 32 بایته. با دستور Ping –L می تونید حجم دلخواه خودتون رو برای بسته های ارسالی مشخص کنید. (به جای # حجم مورد نظرتون رو وارد کنید مثلا 100) به این نکته توجه کنید که برای نوشتن L از حرف کوچک آن استفاده کنید.

i-

با استفاده از پارامتر میتونید مدت زمان زنده بودن پکت سرگردان را تعیین کنید .به عبارت دیگه این پارامتر TTL - Time To Live بسته Echo Request messages را تعیین میکنه.

نکته:مدت TTL برحسب مشخصات هاست تعیین میشه .به عنوان مثال اگه هاست مورد نظر Windows XP باشه مقدار TTL برابر 128 است.ماکزیمم این مقدار نیز 256 میباشد.


v-

با استفاده از پارامتر 'v' نیز میتونید مقدار TOS - Type Of Service در هدر ای پی Echo Request messages را تعیین کنید. مقراد پیش فرض 0 هست.

محدوده مجاز این مقدار بین 0 و 255 هست.


w-

با استفاده از پارامتر 'w' میتونید مدت زمان انتظار برای دریافت پاسخ از هاست بر حسب milliseconds را تعیین کنید.

در صورتی که هاست در این مدت زمان نتونه به بسته Echo Request messages دهد اررور Request timed out برای کاربر نمایش داده میشه.

مقدار پیش فرض 4000ms یا 4 ثانیه هست.


آموزش دستور Ping را با یک مثال نکته ای به پایان می رسونیم:

شما یک IP از یه کلاینت تو شبکه دارید و می خواید با ارسال 12 بسته 100 بایتی ، Computer Name اون رو بدست بیارید! در این صورت چطور باید از دستور Ping استفاده کنید؟

واسه انجام این Ping پیچیده به روش ساده زیر عمل می کنیم :

ping -a 192.168.1.4 -l 100 -n 12

موفق و پیروز باشید

نظرات (۱)

عالی بود...مخصوصا طرز بیان مطلب...منتظر پست های بعدی هستم...موفق باشی
پاسخ:
ممنون از این که از وبلاگ دیدن کردی...پست های دیگه هم میزارم ولی نیاز به فرصت هستش..

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">